Mjeri se u broju osobnih automobila na 1.000 stanovnika. Ne uključuju se mopedi, električni bicikli i sl. Povećanjem broja osobnih automobila povećava se i korištenje zemljišta za parkirne prostore, emisija ugljičnog dioksida, buka itd. U "Baden-Württembergu" je do 2005. godine broj osobnih vozila na 1.000 stanovnika rastao, ali se u narednim godinama počeo smanjivati. Tako je 2012. godine u Baden-Württembergu bilo oko 600 osobnih automobila na 1.000 stanovnika.
Što je dovelo do pojave smanjenja broja osobnih automobila na 1.000 stanovnika od 2005. do danas?
Smatram
da je razvoj ekološke svijesti zadnjih godina doprinio smanjenju
broja osobnih automobila. Pored toga vrlo važnu ulogu su odigrale
mnogobrojne alternativne ponude koje zamjenjuju posjedovanje osobnog
automobila kao npr.:
- rent-a-car
- car sharing
- car2go
Godinama sam koristio osobni automobil u Štutgartu i paralelno kupovao svaki mjesec mjesečnu kartu za javni prijevoz. Motiv kupovine mjesečne karte je bio da mi je do centra grada trebalo 5-10 minuta vožnje automobilom, a traženje slobodnog parkirnog mjesta je trajalo i do pola sata. Ponekad mi je umjesto 5-10 minuta vožnje automobilom od centra grada do stana trebalo i do 60 minuta. Razlog je bio velika gužva na cesti. Automobilom sam vozio daleko sporije nego da idem pješice. Pored svega navedenog automobil sam koristio samo jednom tjedno za odlazak u kupovinu ili obavljanje drugog posla. Nakon toga sam odlučio kupovati mjesečnu kartu za javni prijevoz. Na posao i u grad sam tada odlazio javnim prijevozom, dok je automobil stajao na parkiralištu.
Uvijek sam bio veliki obožavatelj lijepih automobila. Grad Štutgart ima dvije automobilske industrije: Daimler AG i Porsche AG. Grad je prepun skupocjenih osobnih automobila. Međutim kada zbrojite sve troškove koji nastaju posjedovanjem vlastitog osobnog automobila (kojeg vrlo rijetko koristite) možete shvatiti zašto je trend u Baden-Württembergu krenuo u pravcu korištenja alternativnih mogućnosti osobnog prijevoza.
Osobni automobil je oduvijek bio i ostati će vrlo važan statusni simbol. U Republici Hrvatskoj je posjedovanje osobnog automobila također statusni pokazatelj. Čak i bolje stojeće tvrtke i državna uprava kupuju skupocjene automobile da bi prezentirale svoj status. Nerijetko u našoj zemlji u familijama postoje i dva osobna automobila. Republika Hrvatska nema automobilsku industriju, izuzevši pojedinačnu maloserijsku proizvodnju električnih automobila (tvrtke Rimac i Dok-Ing). Međutim ljubav prema osobnim automobilima nije ništa manje nego kod Nijemaca.
"Broj
ukupno registriranih cestovnih vozila u Hrvatskoj 2013. iznosio je
1.902.630, što je za 0,4 posto više u odnosu na 2012. godinu, pri
čemu je broj prvi put registriranih vozila porastao za 15,3 posto,
na 67.511, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku.
Pritom
je broj registracija osobnih vozila porastao za 0,2 posto, na
1.448.299. Broj prvi put registriranih osobnih vozila u 2013. iznosio
je 46.563, što u odnosu na 2012. predstavlja porast za 14,1 posto.
U
vlasništvu fizičkih osoba je 1.302.376 osobnih vozila, a od toga ih
je lani 32.038 registrirano prvi put.“
http://www.banka.hr/hrvatska/porastao-broj-registriranih-vozila-u-hrvatskoj
Gornje
citirani tekst govori o porastu broja osobnih automobila u
2013. godini u odnosu na prethodnu
godinu. Republika Hrvatske još nema toliko
rasprostranjenu alternativnu ponudu posjedovanju
osobnog automobila. S vremenom će se
širiti elektromobilitet, pa se može
očekivati u slijedećim
godinama u našoj zemlji slični projekti
poput „car sharinga“ i „car2go“.
Posljednjih
godina zamjetio sam osjetno jačanje
ekološke svijesti građana
naše zemlje, pa je za pretpostaviti
u budućnosti i povećanje
javnog (gradskog) i željezničkog
prijevoza putnika, te korištenje bicikala,
električnih automobila,
te pješačenje.
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
četvrtoj knjizi “ODRŽIVA
EKONOMIJA REPUBLIKE HRVATSKE”!
Izdanje knjige dostupno je na hrvatskom jeziku preko izdavačke
kuće „Peleman Industries NV“
Više o knjizi možete vidjeti pod:
mr.sc. Dražen Katić, dipl.ing.