Etika
je nauka o moralu, a etika u poslovanju su moralna načela koja
trebamo primjenjivati kod poslovnih zahvata u odnosu:
- prodavač - mušterija i obrnuto
- tvrtka - radnici i obrnuto
- tvrtka - zajednica / država i obrnuto
Općenito
je vrlo malo napisano o etici u poslovanju, pa ćemo zato produbiti
tu temu, kako teoretski tako i primjerima iz prakse!
Ono
što je mene uvijek fasciniralo to je ne samo japanska disciplina i
lojalnost tvrtci, nego i druga etička načela koja se primjenjuju u
poslovanju. U nekim japanskim tvrtkama do dan danas postoji "bushido"
kodeks srednjevjekovnih japanskih ratnika samuraja. Bushido u
prijevodu znači "Put ratnika". To je kodeks ponašanja,
filozofije i moralnih normi. Bushido čine 5 glavnih načela:
Vjernost (odanost), uljudnost, hrabrost, iskrenost i jednostavnost.
Kao
što sam već naveo u japanskim tvrtkama postoji trag tih pravila do
danas. Japanci imaju pravo na 10-20 dana godišnjeg odmora, ovisno o
radnom stažu. Ako u tvrtci vaš stariji radni kolega nije još
koristio godišnji odmor, nećete ga ni vi uzeti iako imate zakonsko
pravo na to. U japanskim tvrtkama "bushido" kodeks često
stoji iznad državnih zakona.
Moralna
načela ponašanja u poslovanju ne postoje samo u industriji već i u
trgovini. Napisati ću par riječi o trgovini u Njemačkoj. U
trgovini postoje dvije strane, a to su prodavač i kupac. Etika u
poslovanju se odnosi kako na veliku prodajnu kuću, tako i na
samostalnog prodajnog zastupnika. Ako je prodajni proces zaključen
po moralnim normama tada će obadvije strane ostvariti dobit,
engleski zvano "win-win", te će obadvije strane osjetiti
zadovoljstvo nakon procesa prodaje , odnosno kupnje.
U
Njemačkoj prodavač mora na najbolji i najkorektniji način
prezentirati proizvod, te navesti i nedostatke koji su vezani za
njega. Prešućivanje nedostataka nije dozvoljeno po moralnim
načelima. Pošto većina proizvod imaju više prednosti nego
nedostataka, dobar prodavač će proizvode uspjeti prodati.
S
druge strane mušterija se "moralno" obavezuje da će
kupiti proizvod od tog prodavača sa kojim je i obavila prodajni
razgovor, a ne od nekog drugog ili kupiti isti proizvod dva dana
kasnije u internetu.
Etika
u poslovanju se može ocijeniti prema AA 1000 AccountAbility
principima nastalim 2003. Taj internacionalni standard određuje
načela kvalitete: pravednost, objektivnost i neovisnost, stručno i
profesionalno ponašanje, te poštovanje subjekata u poslovnom
procesu.
Republika
Hrvatska je mlada država koja je iz faze "socijalističkog
samoupravljanja" skočila u hladnu vodu kapitalizma i tržišnog
gospodarstva. Kapitalistički sustav prožet socijalnom komponentama
(poput Danske, Švedske) ne može se izgraditi u 20 godina. Radne
navike socijalističkog samoupravljanja su se izmiješale s novim
društvenim poretkom. Vrlo brzim tempom u postupku privatizacije
"zajedničkog socijalističkog dobra" određeni pojedinci
postaju vlasnici: tvornica, hotela, benzinskih postaja, trgovačkih
lanaca, radničkih odmarališta i sl. Ono što nakon toga slijedi ima
malo zajedničkoga s etikom u poslovanju.
Novonastali
kapitalisti definiraju kapitalistički sistem u hrvatskoj poput
"američkog kapitalizma"!
Međutim
taj sistem često nazvan "divlji kapitalizam" nema čak ni
američke komponente.
Vrlo
brzo stasaju mnogobrojne negativne, zakonski nedopuštene, a ne samo
neetične radnje:
- neprijavljivanje radnika (neplaćanje socijalnog i mirovinskog osiguranja radnicima)
- neredovito isplaćivanje plaća ili neisplaćivanje plaća dugi vremenski period
- plaćanje minimalne radničke nadnice, te prijetnje otpuštanjem
- neplaćanje prekovremenih radnih sati
- tjeranje radnika na dulje radno vrijeme od 12 sati dnevno
- uskraćivanje radnicima godišnjeg odmora
- uskraćivanje radnicima dnevnog odmora
- zabrana odlaska na bolovanje i sl.
Istovremeno
kapitalist stječe neprimjerenu dobit, proširuje proizvodnju, kupuje
druga financijski slabija poduzeća i tvrtke. Vrlo često k tome
povećava i "osobnu imovinu" kupujući skupocjene
automobile, vile i jahte.
Navedene
radnje nemaju nikakve veze sa etičnosti u poslovanju, već prije
spadaju u domenu privrednog kriminala.
Drugi
fenomen koji je nastao kao sporedni proizvod novog kapitalističkog
sistema je "fenomen neplaćanja". Svako je svakome dužan i
to postaje pravilo, a ne iznimka.
Na
taj način ekonomski ciklus proizvodnje i prodaje usluge i dobara, te
naplata istih ne funkcionira. To dodatno dovodi do destabilizacije
tržišne ekonomije i mlade kapitalističke države.
Borba
sindikata za radnička prava trebala bi biti vrhunac etičkoga
djelovanja. Nažalost kroz godine se primjećuje da je sindikalnim
vođama daleko bitnije zadržati funkciju koju obavljaju, te prilično
visoka primanja, nego borba za radnička prava.
Vođenje
politike je također posao. Ako kao političar imate mjesečna
primanja, te živite od tog novca znači da ste u istoj poziciji kao
radnik ili inženjer u tvornici. Fenomen koji je ove godine posebno
izazvao ljutnju građana na političare je bio nedolaženje na
saborska zasjedanja. Saborski zastupnici su birani od građana
Republike Hrvatske da po najboljoj savjesti zastupaju interese tih
istih građana. Te interese mogu zastupati na svome radnom mjestu, a
ono se zove Sabor Republike Hrvatske. Pošto ne postoje kazne u našoj
zemlji za neopravdano nedolaženje na saborsko zasjedanje, nedolasci
se mogu pripisati neetičnom ponašanju.
Također
donošenje zakona koji nisu u interesu građana Republike Hrvatske
može se smatrati neetičnim.
"Lažna
bolovanja" zaposlenika u javnom i privatnom sektoru pripadaju u
neetičnost poslovanja, pošto na taj način zaposlenici oštećuju
tvrtku ili državu.
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
prvoj knjizi “MODERNOM
EKONOMIJOM U
BOLJU ZAJEDNIČKU
BUDUĆNOST”!
Prvi puta knjiga je
objavljena u junu 2013. godine, a danas je
knjiga dostupna na hrvatskom jeziku
preko izdavačke kuće "Peleman Industries
NV"!
Više o knjizi možete vidjeti pod:
mr.sc.
Dražen Katić, dipl.ing.