Njemački
naziv „Postwachstumsökonomie“ unio je prvi puta 2006. godine
Carl von Ossietzky (univerzitet Oldenburg) u znanstvenu
diskusiju vezanu za održivi
razvoj. Pošto
nisam našao
adekvatan prijevod njemačke
riječi
na hrvatski jezik koristiti ću taj termin
na izvornom njemačkom
jeziku.
Krajem
prošle
godine bio sam nazočan
na jednom predavanju o toj temi koje je održao
prof. dr. Niko Peach sa univerziteta u Oldenburgu. Dr. Peach
je ukazao na perspektive koje nam nudi „Postwachstumsökonomie“ u
eri brze potrošnje
fosilnih goriva.
On
je „Postwachstumsökonomie“ definirao kao: „Gospodarstvo
koje nije bazirano na rastu bruto
društvenog
proizvoda (BDP), već kao
gospodarstvo smanjenog konzuma, odnosno smanjene potrošnje.
To gospodarstvo temelji se na kvalitetnoj, održivoj,
ekološkoj,
dematerijalizirajućoj
(smanjena uporaba resursa) i dekarbonizirajućoj
(smanjena uporaba fosilnih goriva) proizvodnji.“
„Postwachstumsökonomie“
se također
orijentira na smanjenoj velikoserijskoj industrijskoj
proizvodnji te jačanju
lokalne i regionalne proizvodnje dobara.
Zašto
potrošačko
društvo
nije alternativa za „Postwachstumsökonomie“?
U
potrošačkom
društvu
konzumiranjem materijalnih dobara odnosno uvijek ponovnom kupovinom
ne povećavamo
dugoročno i naše
unutarnje zadovoljstvo tj. osjećaj
sreće.
Taj osjećaj
sreće
koji se javlja kupovinom materijalnih dobara traje vrlo kratko te se
nakon tog kratkog vremena povišena
razina serotonina (hormona sreće)
ponovo vraća
na uobičajenu
razin.
Stalni
ekonomski rast uzrokuje paralelno i siromaštvo,
glad i neravnomjernu raspodjelu financijskog i materijalnog dobra.
Danas je siromaštvo
u svijetu daleko veće
nego je bilo 80. godina.
Neprekidni
gospodarski rast se približio
svojoj gornjoj granici. Svima nam je poznat izraz „Peak oil“. U
dobu stalnog gospodarskog rasta nemilosrdno se troše
ne samo nafta već
metali, drvo, ugljen, uran, plin, rijetka zemlja, pitka voda.
Resursi se
približavaju
točci
potpunog nestanka. Shodno tome govori se o fenomenu „Peak
everything“. Glad za resursima i energijom posebice kroz
Kinu i Indiju ubrzava približavanje
točke
„Peak everything“.
Put
od stalnog gospodarskog rasta, odnosno potrosačkog
društva
prema „Postwachstumsökonomie“ može
se sagledati kroz slijedeće
korake:
- Usporavanje
(smanjivanje) proizvodnje i potrošnje
U
našem
potrošačkom
društvu
sve se mjeri efikasnošću
i brzinom. Ta efikasnost dovodi do megalomanske proizvodnje
proizvoda i dobara te do uništenja
resursa. Usporavanje odnosno smanjivanje potrošnje
proporcionalno bi dovelo do smanjivanja proizvodnje.
- Balans
u zadovoljenju potrošačkih
potreba samoproizvodnjom i uvozom (kupovinom) dobara.
Stabilno
je samo ono društvo
koje ima minimalnu razliku između
ukupno proizvedenih i ukupno potrošenih
dobara. Takvo društvo
je održivo.
Uvoz dobara čini nas ovisnim o
financijskom sustavu (devize).
Samoproizvodnja nudi neovisnost. Zahtjeva jedino posjedovanje
resursa i radne snage. Samoproizvodnja kao npr. urbani vrtovi
omogućava
smabdjevanje jednog dijela stanovništva
grada sezonskim voćem
i povrćem.
Ako želimo uživati
u egzotičnom
voću
(mango, kivi) tada ga moramo uvesti.
- Uspostavljanje
lokalne (regionalne) ekonomije
Poznat
koncept je „Community Supported Agriculture (CSA)“. Grupa
potrošača
financijski pomaže
jedan OPG. Potrošači
financijski sudjeluju u kupnji sjemena, goriva za poljoprivredne
strojeve itd. S druge strane poljoprivredno gospodarstvo se
obavezuje te iste potrošače
u toku cijele godine ili sezonski snabdijevati sa poljoprivrednim
proizvodima. Na taj način
stvara se lokalna ekonomija koja nije ovisna o uvoznim proizvodima
ili financiranju banaka.
- Institucionalne
inovacije
Za
siguran put u „Postwachstumsönonomie“ potrebno je sprovesti
agrarne i monetarne reforme. Poneke regije mogu se odlučiti
za uvođenje
„Regionalnog novca“, odnosno vrstu bonova kojima će
se između
stanovnike te regije vršiti novčane
odnosno kupoprodajne transakcije. Naravno kod korištenja
„Regionalnog novca“ ne postoje „kamate“!
Također
se u „Postwachstumsökonomie“ razmatra individualna CO2
bilanca. To konkretno znači
da bi svaki građanin
te regije imao pravo na jednaku količinu
CO2 emisije. Dr. Peach smatra da bi to trebalo iznositi između
2-3 tone / stanovniku na godinu. Tu on prije svega smatra količinu
CO2 koju smo proizveli grijanjem stana, vožnjom
automobila sa unutarnjim izgaranjem, kupovinom voća,
povrća,
mesa i ribe koji ne potječu
iz regije, kupovinom novih tehničkih
uređaja,
količinom
plastičnog
otpada i otpada od kartonske
ambalaže
koji smo tijekom godine skupili.
Predavanje
Dr. Peacha na Univerzitetu
u Štutgartu ispunilo je studentima i
vanjskim gostima gotovo sva mjesta u sali. Izmamio je mnogobroji
pljesak posjetioca. Mene se osobno kao profesor i čovijek
dojmio. Dr. Peach ne posjeduje osobni automobil,
ne posjeduje mobitel te se hrani isključivo
veganski.
http://www.uni-oldenburg.de/wire/produktion/team/apl-prof-dr-niko-paech/
Osobno
se bavim duži
niz godina održivim
razvojem, a „Postwachstumsökonomie“ je dio tog razvoja. S manjim
odstupanjima složio
sam se s tezama dr. Peacha. Jedino
što mi je nedostajalo bila je činjenica
da je samo jednom kratko spomenuo „recycling“ i
„remanufactoring“. Ta dva pojma za mene igraju odlučujuću
ulogu kada govorimo o uštedi
resursa u području
„Postwachstumsökonomie“.
Da
ne bi ostali uskraćeni
za iscrpno objašnjenje
tih dvaju pojmova citiraću
u narednim redovima poglavlje iz moje prve
objavljene knjige „Modernom ekonomijom u bolju zajedničku
budućnost“
koje govori o „recycling-u“ i
„remanufactoring-u“.
„
Otpad
je sirovina koja se može daljnjom preradom (reciklažom) ponovo
koristiti ili se mora zbrinuti. Na primjer stari papir kao otpad
možemo 7 puta reciklirati i koristiti ga ponovo. Radioaktivni otpad
se mora zbrinut i nije za daljnje korištenje.
Pođimo
samo jedan dan u kupovinu dnevnih potrepština. Kada kupimo proizvode
i donesemo ih kući, tek tada uistinu vidimo što smo sve kupili.
Jedan dio plaćenih proizvoda možemo konzumirati, a obilatu ambalažu
koju smo također platili moramo odložiti u kantu za smeće. Ono što
zabrinjava je činjenica da tu kantu za smeće moramo jako često
prazniti od obilate ambalaže. Čak ako kupite i jabuke one su po 6
komada zapakirane na kartonsku podlogu i zamotane u najlon.
Ponekad
se pitam da li koncerni i tvrtke zarađuju na prodaji proizvoda ili
na prodaji ambalaže?
Naše
moderno društvo je postalo društvo pretjerane proizvodnje otpada.
Sve bi to bilo u redu da ima dovoljno sirovina kao što je to bilo
prije prve industrijske revolucije.
Ako
bi naša civilizacija u budućnosti trošila sirovine kao zadnjih 50
godina, trebalo bi nam četiri zemaljske kugle da bi zadovoljili
potrebe proizvodnje.
Da
bi smo usporili devastiranje našeg planeta potrebno je da krenemo sa
recikliranjem svega što se reciklirati može. Reciklaža kao dio
moderne industrijske proizvodnje donosi dodatna radna mjesta, profit
za vlasnike tvrtki i porez državi. Ono što možemo reciklirati
(pročistiti), a kasnije ponovo koristiti su: papir, metali,
plastika, staklo, guma i voda. Danas se prikupljaju stara računala i
mobiteli zbog izvlačenja zlata i srebra iz starih uređaja. Bijela
tehnika se također sve više i više prikuplja, rastavlja i
reciklira.
Prije
nekoliko godina trojica mojih poznanika i ja bili smo pozvani na
trodnevni seminar koji je organizirao koncern Daimler iz Štutgarta.
Mi smo bili pozvani kao članovi UVNT GRUPE. Grupa se bavi prometom,
okolinom i novim tehnologijama, te je svojim programom djelovanja
odgovarala zakazanom seminaru. Seminar se održao u jednom prekrasnom
srednje vjekovnom dvorcu u malom njemačkom gradiću Haigerlochu.
Daimler
je naravno preuzeo na sebe sve troškove, po sistemu "all
inclusive", a mi smo našim zalaganjem i inovativnim idejama
odradili pošteno naš dio posla.
Na
seminaru je sudjelovalo oko 30 sudionika iz cijele Njemačke i
nekoliko glavnih menadžera za razvoj i inovaciju iz koncerna koji su
i vodili cijeli tok seminara.
Tema
je bila "Prijevoz i transport budućnosti"!
Seminar
je bio izuzetno interesantan. Na njemu su bile prezentirane ideje o
mobilnosti i industrijskoj proizvodnji u budućnosti.
Mi
sudionici prezentirajući ideje ostvarili smo pravo na zajedničko
vlasništvo s koncernom Daimler nad proizvodom ili idejom, ako se u
budućnosti i realizira.
Ja
sam zastupao tezu "Recyclinga" i "Remanufactoringa".
Prvi
pojam "recikliranja" već sam objasnio, a
"remanufactoring" bi npr. značio da nakon 3-4 godine
uporabe automobila mercedes vraćamo natrag u tvornicu, generalno ga
uređujemo, mijenjamo dotrajale dijelove, te ga ponovo prodajemo kao
"second hand" proizvod.
Moj
model budućnosti je glasio: "7 puta papir - 3 puta automobil"!
Primjenjujući
"remanufactoring" uštedjele bi se velike količine
sirovina i energije. Automobil bi se 3 puta ponovo prodao kao "second
hand" proizvod, radnici bi zadržali svoja radna mjesta, a
građani manjih primanja bi mogli kupiti jeftiniji automobil u prvoj,
drugoj ili trećoj "second hand" prodaji.
"Remanufactoring"
možemo koristiti i kod drugih proizvoda, kao npr. kod hladnjaka,
televizora, računala ili pećnica.
U
Njemačkoj već postoje prodavaonice rabljenih proizvoda, posebno
bijele tehnike. Ti se proizvodi nakon kvara generalno popravljaju i
uređuju, te se prodaju pod "second hand" proizvodima.
Moje
mišljenje je da je krajnje vrijeme da se stane sa devastiranjem
našeg planeta i uništavanjem sirovina. Nema dokaza da ćemo moći
skoro naseliti neki drugi planet i nastaviti život na njemu. Iz tih
razloga moramo jako pažljivo koristiti sirovine, pogotovo one koje
se sporo obnavljaju poput nafte, plina i ugljena.
Pored
toga je neophodno da prilikom eksploatacije sirovina vodimo brigu o
"međugeneracijskoj solidarnosti" koja je glavni postulat
održivog razvoja.
Drugim
riječima eksploatirajmo sirovine na način da se mogu same obnoviti
(šume), te sporo obnovljive sirovine (nafta, plin) koristimo samo u
nužnoj mjeri, tako da nadolazeće generacije također budu imale
mogućnost korištenja tih sirovina.
Koliko
je nafta za našu civilizaciju bitna govori činjenica da ju
koristimo u medicini za lijekove, te za gradnju svemirskih brodova
(specijalno čvrste plastične mase iz ugljikovih vlakana).
Koristiti
naftu za pokretanje vozila i za grijanje je najveći apsurd naše
civilizacije."
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
petoj knjizi "IZAZOVI GLOBALIZACIJE U 21. STOLJEĆU"!
Prvi puta
knjiga je
objavljena u
ožujku 201
5.
godine,
a danas je knjiga dostupn
a
na hrvatskom jeziku preko izdava
čke kuće
"Peleman Industries NV"!
Više o knjizi možete vidjeti pod:
Dražen
Katić