Prije
više godina pojavila se prva "kava to go" u Štutgartu.
Odjednom sam vidio ljude kako hodaju ulicom idući na posao i noseći
kavu u kartonskoj šalici u ruci. U prvim danima to je izgledalo vrlo
čudno bez obzira koliko su Nijemci liberalni.
Danas
je "kava to go" postala naša svakodnevnica. Bilo da je
jutro ili tok dana vrlo veliki broj ljudi kupuje takvu vrstu pića.
Prednost je višestruka. Ne gubimo vrijeme sjedeći i ispijajući
kavu, pogotovo ako nam se žuri. Pored toga cijena je zaista niža
nego uobičajene kave u kafiću.
"Kava
to go" košta u Štutgartu između 1,0 € i 1,50 €, a
uobičajena kava u kafiću između 2,50 € i 4,50 €!
Danas
je "to go" konzumacija poprimila te razmjere da ju čak
pored Mc Donaldsa nude i normalni kafići, a ne samo diskonti kruha i
peciva.
I
hrana se prodaje kao "to go" proizvod. I to ne samo
kobasica, pizza, kebab ili giros. I Kinezi su pronašli svoju priliku
u novom načinu prodaje. Kineska hrana u malom četvrtastom paketiću,
naravno "to go". Konzumiranje hrane i pića u pokretu
postala je jednim dijelom moda, a s druge strane slabiji životni
standard tjera građane iz restorana u pravcu "to go"
konzumacije. Nedostatak vremena i žurba pospješuju navedeni proces.
Činjenica
je da se danas zarađuje veliki novac "to go" prodajom jer
se proizvodi na taj način masovno prodaju. Dok čovjek popije jednu
uobičajenu kavu u kafiću, bar 5 "to go kupaca" je kupilo
svoju kavu i otišlo!
Postavljaju
se pitanja:
Da
li će tradicionalni način privređivanja i trženja prerasti u "to
go ekonomiju" ili će se ipak zadržati tradicionalni oblik?
Koji
proizvodi i usluge će se u budućnosti prodavati kao "to go"
proizvodi?
Da
li "to go" način prodaje proizvoda stvara preveliki otpad
u vidu ambalaže i stoji li takova konzumacija u suprotnosti sa
održivim razvojem?
Na
ovo vrlo važno treće pitanje odgovoriti ću na primjeru "kave
to go".
U
Njemačkoj se vrlo rado konzumira kava. Pije se ujutro, te popodne.
Postoji također jedan interesantan običaj da se u krugu obitelji
ili prijatelja poslijepodnevni dio dana rado provodi uz "kavu i
kolač". Vikendom je to gotovo obaveza.
Građani
Njemačke popiju oko 150 litara kave godišnje. Od toga otpada 20
litara na "kavu to go". Najčešće se "kava to go"
nudi u kartonskim čašama sa plastičnim poklopcem od 0,25 litara.
To znači da svaki građanin Njemačke godišnje baci u smeće 80
kartonskih čaša i 80 plastičnih poklopaca za kavu. Ako taj broj
pomnožimo sa približno 82 milijuna stanovnika dolazimo do rezultata
da u Njemačkoj u smeću svake godine završi 6.560.000.000
kartonskih čaša i plastičnih poklopaca samo od prodaje "kave
to go". Prodaja "kave to go" započela je u Njemačkoj
1999. godine.
Zaista
se radi o enormnoj količini sirovina koje se koriste za proizvodnju
kartonskih čaša i plastičnih poklopaca. Za tu proizvodnju se troše
ogromne količine energije i vode. Konzumiranje "kave to go"
nije potpuno u skladu sa održivim razvojem, međutim ono je postalo
"in", te financijski odgovara životnom standardu
prosječnog potrošača. Prodaju "to go" proizvoda nije
moguće, a niti pametno zabraniti.
Ono
o čemu trebamo voditi brigu je da se korištena ambalaža u
potpunosti reciklira, te da se dalje kao sirovina koristi u
proizvodnji drugih proizvoda. Na taj način ćemo zadovoljiti potrebe
potrošača, te sačuvati prirodu od pretjerane eksploatacije
resursa.
U
Štutgartu i pet drugih njemačkih gradova već duže vrijeme postoji
flota električnih automobila na usluzi građanima. Projekt nosi
naziv "car 2 go"! Do sada je registrirano oko 160.000
korisnika usluge.
Električni
smart "to go" je moguće koristiti od jednog sata na dalje.
Shodno tome je određena i novčana naknada za korištenje: po satu,
na dan i mjesečno. Automobili su parkirani po cijelom gradu tako da
možemo uzeti vozilo sa mjesta koje nam je najbliže i ostaviti ga
nakon upotrebe opet na bilo kojem mjestu na području grada. Na
području grada se nalaze mnogobrojne stanica za električno punjenje
automobila. Nakon korištenja automobila ako se baterija ispraznila
automobil možemo uključiti u stanicu za punjenje koja se nalazi
također postavljena pored mjesta za parkiranje. Parkiranje vozila
"car 2 go" je u Štutgartu besplatno.
Uspoređujući
renta car, car sharing i "car 2 go" možemo reći da "car
2 go" ima očite prednosti u gradskoj upotrebi jer nam štedi
vrijeme, jeftiniji je, te automobili ne zagađuju okolinu.
Preuzimanje i predavanje automobila vrši se direktno na ulici.
"Car
2 go" projekt startao je u Štutgartu 29.11.2012 godine.
Korisnicima stoji na raspolaganju flota od 400 električnih
automobila.
U
Republici Hrvatskoj se slično kao i u Njemačkoj rado pije kava.
Pored kave postoji "to go" konzumacija ostalog pića i
hrane. Dolaskom Mc Donaldsa, te europskih trgovačkih lanaca u
Republiku Hrvatsku stvorila se baza za proširenje gastronomske
ponude, posebice "brze hrane". Pored tradicionalnih
čevapčića i bečkog odreska u Hrvatskoj se zadnjih godina može
pojesti kebab, pizza Hut, hot dog, hamburger, te kineska hrana koju
se poput kave i gaziranih pića može konzumirati "to go".
U Hrvatskoj je dugo vremena konzumiranje pića ili hrane na ulici
bila rijetkost, te se gotovo smatralo asocijalnom pojavom. Kada sam
došao u Njemačku prvi puta sam vidio da ljudi piju na cesti, te
nose colu ili mineralnu u plastičnim 0,5 l bocama sa sobom. U to
vrijeme još nije postojala "to go" ponuda. Kada sam se
nalazio u gradu otišao bi jednostavno u kafić i popio piće. Naviku
koju sam donio iz Hrvatske nije bilo lako napustiti.
Pojavom
"to go" konzumacije pića u Njemačkoj sve su društvene
klase prihvatile novi trend. Vrlo brzo su se mogli pored učenika sa
"to go colom" na cesti vidjeti i bankari ili menadžeri
koji u odjelima žure u svoje urede noseći prvu jutarnju "to go
kavu".
Ta
nova pojava je i mene kao potrošača nakon određenog vremena
ohrabrila da kupim svoj prvi "to go" napitak.
Navike
i stavovi koje nosimo u našoj glavi nije jednostavno promijeniti.
Ako postoji određeni društveni trend tada je jednostavnije
mijenjati svoj stav i uskladiti se sa postojećim trendom. Meni je
danas potpuno normalno ako sam u žurbi bez obzira u kojoj zemlji se
nalazim da kupim "to go" proizvod i nastavim svojim putem.
Međutim trebalo mi je dosta godina da to prihvatim.
Mislim
da će u budućnosti konzumiranje "to go" proizvoda i
usluga rasti. Jedan od presudnih elemenata je kontinuirano slabljenje
životnog standarda građana kako na europskoj tako i na svjetskoj
razini. Proizvođači dobara i usluga su danonoćno prisiljeni
pratiti trendove potrošnje, te zahtjeve i financijsku snagu
potrošača. Vrlo je bitno da "to go konzumaciju" aktivno
prati proces reciklaže ambalaže kako ne bi nepotrebno i pretjerano
eksploatirali sirovine.
Pod
tim uvjetima zadovoljiti ćemo ekonomsku, ekološku i socijalnu
komponentu "to go" potrošnje.
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
četvrtoj knjizi “ODRŽIVA
EKONOMIJA REPUBLIKE HRVATSKE”!
Prvi puta knjiga je
objavljena u veljači 2015.
godine, a danas je knjiga dostupna
na hrvatskom jeziku preko izdavačke kuće
"Peleman Industries NV"!
Više o knjizi možete vidjeti pod:
http://www.shopmybooks.com/BE/de/book/dra%C5%BEen-kati%C4%87/odr%C5%BEiva-ekonomija-republike-hrvatske
Dražen Katić
P.S. Vise o cijelom programu mozete vidjeti pod slijedecim linkom: