Za
Republiku Hrvatsku turizam igra jako važnu
ulogu. Za kvalitetni turizam morate imati jako dobru ugostiteljsku
ponudu. Te dvije stvari idu jednostavno zajedno.
Bilo da se radi o godišnjem odmoru na moru, odlasku na skijanje, seoskom turizmu, brdskom ili planinskom turizmu, medicinskom turizmu i wellnessu morate imati kvalitetne popratne ugostiteljske objekte!
Bilo da se radi o godišnjem odmoru na moru, odlasku na skijanje, seoskom turizmu, brdskom ili planinskom turizmu, medicinskom turizmu i wellnessu morate imati kvalitetne popratne ugostiteljske objekte!
Sjećam se kada sam 2010. godine u maju proveo par dana godišnjeg odmora u Austriji u blizini Kitzbühela. Krenuli smo iz Štutgarta. Temperatura je bila gotovo 30 stupnjeva celzijusa. Za par sati vožnje stigli smo u Kitzbühel, te se tada počeli penjati automobilom na alpe. Sat vožnje samo u brdo. Zaboravio sam koja je to bila nadmorska visina, ali znam da smo nakon sat vožnje završili među oblacima.
Konačno smo došli do jednog lijepog motela gdje smo rezervirali par dana. Temperatura je bila oko 1stupanj, znači razlika u temperaturi u 5 sati gotovo 30 stupnjeva celzijusa.
Motel je bio obiteljski obrt, jako ugodna atmosfera, familijski odnos prema gostu.
Imao
je unutarnji bazen, saunu, prostor za wellness.
Što čovjeku
više treba?
Međutim što da radite u alpama cijeli dan? Gledati televiziju možete i kod kuće, a u sauni i bazenu nemožete provesti cijeli godišnji.
Pošto smo mi došli iz Štutgarta, a tamo ljudi rado pješače odlučili smo se ići pješice u brdo, svaki dan u drugom pravcu.
Drugi dan godišnjega krenuli smo nakon doručka na pješačenje. Temperatura je bila oko nule i polako je počinjao snijeg. Penjali smo se sve više i više u brdo prema oblacima. Osim prekrasne prirode nije bilo nigdje ničega. Nakon sat vremena penjanja nismo sreli više niti jednog čovjeka, međutim nastavili smo dalje.
Međutim što da radite u alpama cijeli dan? Gledati televiziju možete i kod kuće, a u sauni i bazenu nemožete provesti cijeli godišnji.
Pošto smo mi došli iz Štutgarta, a tamo ljudi rado pješače odlučili smo se ići pješice u brdo, svaki dan u drugom pravcu.
Drugi dan godišnjega krenuli smo nakon doručka na pješačenje. Temperatura je bila oko nule i polako je počinjao snijeg. Penjali smo se sve više i više u brdo prema oblacima. Osim prekrasne prirode nije bilo nigdje ničega. Nakon sat vremena penjanja nismo sreli više niti jednog čovjeka, međutim nastavili smo dalje.
Najveći problem je bio da nismo ponijeli ništa za jelo i piće jer smo računali da postoji neki mali restoran za turiste. Tako je i bilo. Nakon sat vremena penjanja došli smo do jednog malog restorana koji je bio zatvorena, a radio je samo vikendom, naravno iz razumljivih razloga.
Nastavili
smo pješačenje. Penjali smo se
skoro 2 sata u planinu. Imao
sam osjećaj da se
penjemo na nebo, bili smo jako žedni
i disanje je bilo otežano. Pošto
nismo ponijeli vodu pili smo iz obližnjih
glečera koji su se topili. Kako
smo nastavili penjanje snijega
je bilo sve više.
Nakon
gotovo 3 sata penjanja na planinu naišli
smo na jednu malu vikendicu sa terasom, te stolom i klupom. Terasa je
bila otvorena tako da smo sjeli na klupu, te od iscrpljenosti
odspavali pola sata. To je bilo prvo mjesto nakon 3 sata penjanja na
koje smo mogli sjesti i malo se odmoriti. Poslije kratkog sna krenuli
smo natrag niz planinu. Trebalo nam je
2 sata da stignemo do motela. Ne
mogu vam opisati osjećaj kada sam
ugledao motel, znao
sam da je tamo toplo, da ima hrane i pića.
Ovom pričom sam Vam htio skrenuti pažnju na to, koliko su važni ugostiteljski objekti u turizmu.
Turizam u Republici Hrvatskoj igra presudnu ulogu i bitno utječe na životni standard građana, indirektno preko bruto društvenog proizvoda ili direktno preko mjesečnih primanja onih koji rade u turizmu. Svaki godišnji odmor pamti se posebno po tome kakva je bila ugostiteljska ponudu. Da li je hrana bila ukusna i raznovrsna, da li je bila svježe pripremljena? Sve to ostaje dugotrajno u pamćenju turista.
Ovom pričom sam Vam htio skrenuti pažnju na to, koliko su važni ugostiteljski objekti u turizmu.
Turizam u Republici Hrvatskoj igra presudnu ulogu i bitno utječe na životni standard građana, indirektno preko bruto društvenog proizvoda ili direktno preko mjesečnih primanja onih koji rade u turizmu. Svaki godišnji odmor pamti se posebno po tome kakva je bila ugostiteljska ponudu. Da li je hrana bila ukusna i raznovrsna, da li je bila svježe pripremljena? Sve to ostaje dugotrajno u pamćenju turista.
Međutim
odnos ugostiteljskog osoblja prema turistima ostaje u najdužem
sjećanju. Od konobara koji Vas poslužuje, glavnog kuhara koji prati
izdavanje večere, menadžera hotela koji Vas ljubazno pozdravi, pa
do spremačice koja svako jutro uredi vašu sobu.
Ako
je njihov odnos bio profesionalan i ljubazan turist to gotovo nikada
neće zaboraviti.
Ponekad
nesvjesno uspoređujem ugostiteljsku ponudu zemalja u kojima sam
proveo godišnji odmor sa ugostiteljskom ponudom u Republici
Hrvatskoj.
Kod
nas je hrana dobra i ako niste previše izbirljivi biti ćete sa tom
ponudom zadovoljni. Međutim nedostaju popratni sadržaji koji su
sastavni dio turizma.
2004.
sam posjetio Tunis. Ugodna arapska zemlja. Ono što me se posebno
dojmilo je da gotovo svako tko radi u turizmu govori jako dobro
četiri jezika: arapski, francuski, engleski i njemački. U ranim
jutarnjim šetnjama sretao sam siromašne ribare koji love na plaži
ribu za ručak. Čak su i ti ljudi koji nikada nisu išli u školu
govorili toliko njemački da smo se mogli sporazumjeti. Od njih sam
saznao nešto više kako običan mali čovjek živi u Tunisu. Međutim
ono što govori o kvaliteti turizma u Tunisu je činjenica da oni ne
dopuštaju turistu da mu bude dosadno. Prilikom jutarnjih šetnji
redovito sam sretao grupu koja je organizirano na konjima jahala
uzduž plaže. Svako jutro je obavezno na plaži izvođen jutarnji
fitness sa muzikom kojeg je vodio trener sporta.
Svaki
dan nakon večere je bila nova predstava ili animacija na bini hotela
u kome smo odsjeli.
Tunežani
se jednostavno stalno bave gostom tako da gost i nema veliku
mogućnost otići u neki drugi restoran ili hotel i tamo potrošiti
svoj novac.
Prema
turistima su svi ljubazni. Policija na konjima obilazi plažu, tako
da ne morate biti u strahu da će vam se nešto dogoditi ili da će
vam nešto nestati. Nakon završenog godišnjeg odmora dali smo
napojnicu osobi koja je pospremala sobu. U Tunisu najčešće radi
samo jedna osoba u familiji, a plaćom moraju prehraniti cijelu
obitelj.
Sličan
odnos prema turistima doživio sam 2011. na Velikom Kanarskom Otoku.
Iako je hrana bila neslana, godišnji je ostao nezaboravan, ne samo
po ljepoti prirode, nego prije svega po toplom i srdačnom odnosu
prema turistima.
U
Republici Hrvatskoj turisti mogu uživati u ljepotama prirode,
raznovrsnim hrvatskim specijalitetima, čistoći mora i rijeka.
Ono
na čemu se treba raditi je razvući turističku sezonu dodatnim van
sezonskim ponudama, te poboljšati profesionalizaciju turističkog
osoblja.
Kod
nas postoji stečena navika da se turistička sezona priprema u maju,
pa ako se dogodi da je početkom maja posebno toplo vrijeme u
vanjskom bazenu hotela nećete se moći okupati pošto je zatvoren.
Upravo je to bio slučaj prošle godine kada sam posjetio prijatelja
u Novom Vinodolskom. Bila je sredina maja i temperatura gotovo 30
stupnjeva. More je bilo prehladno za kupanje. Na gradskoj plaži
nalazio se hotel s prilično velikim vanjskim bazenom koji nije bio u
uporabi. Do danas mi nije jasno zašto taj bazen nije bio otvoren da
se turisti i mještani u njemu mogu okupati, a hotel bi sigurno dobro
zaradio dodatnom prodajom hrane, pića i sladoleda.
Pod
profesionalizacijom turističkog osoblja smatram da od spremačice pa
do menadžera hotela svatko treba voditi brigu da se gost osjeća
ugodno, biti u kontaktu sa gostom, upoznati ga sa ponudama i
znamenitostima grada u kome se nalazi. Gostu na godišnjem ne smije
biti dosadno. Vremena kada se prodavala "voda i sunce" su
odavno prošla.
Ugostiteljska
ponuda počinje kada turist ulazi na graničnom prijelazu u našu
zemlju, a završava kada napušta Hrvatsku.
Osmjeh graničnog policajca, konobara, menadžera hotela, prodavačice
voća na gradskoj tržnici turist neće zaboraviti. Međutim neće ni
zaboraviti osmjeh koji nije dobio. Vrlo je važno shvatiti da turisti
nisu prisiljeni dolaziti na ljetovanje u Republiku Hrvatsku. Međutim
naše profesionalno osoblje ih može tijekom godišnjeg odmora vezati
za našu zemlju, tako da iduće godine dođu ponovo i dovedu svoje
prijatelje!
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
prvoj knjizi “MODERNOM
EKONOMIJOM U
BOLJU ZAJEDNIČKU
BUDUĆNOST”!
Izdanje knjige dostupno je na hrvatskom jeziku preko njemačke
izdavačke kuće „epubli GmbH.“
Više o knjizi možete vidjeti pod:
mr.sc.
Dražen Katić, dipl.ing.