Uzmimo
kao primjer malu trgovinu prehrambenim proizvodima u našem
susjedstvu.
Mala
obiteljska trgovina, zaposlenici su članovi familije, a kupci
obližnji susjedi.
Takve
male obiteljske trgovine u Njemačkoj se nazivaju "Tante Emma
Laden", odnosno trgovina kod tetke Emme. Kada sam prije više
godina došao u Štutgart još je bilo za vidjeti po koju trgovinu
tog tipa, a danas su one prava rijetkost.
Međutim
vratimo se našem susjedu trgovcu. On nudi gotovo sve proizvode koje
trebamo, izbor nije prevelik ali je zadovoljavajući.
Samo
koji kilometar dalje nalazi se konkurencija našem susjedu.
Golijati
zvani: Aldi, Lidl, Spar, Kaufland nude veliki asortiman proizvoda.
Čak i po desetke različitih marki istog proizvoda. Kako bi se za
ispravan proizvod odlučili trebate oko pola sata istraživanja marki
ili konzultaciju sa ljubaznim prodajnim osobljem.
Naš
susjed koga možemo nazvati "Davidom", bori se svakog dana
da preživi, plati porez i da kupi nove proizvode za svoju trgovinu.
Da
li je to zaista borba Davida i Golijata?
U
Starom zavjetu je zapisano da se David suprostavio Golijatu i
pobijedio ga na kraju. Međutim biblijski David je imao praćku, te
je kamenom pogodio Golijata u glavu i oborio ga.
Da
li i naš susjed "David" koji vrijedno radi svakog dana da
prehrani svoju obitelj ima praćku?
Svi
znamo da je to neravnopravna borba. Da mali i srednji poduzetnici
imaju malu konkurentsku šansu u borbi sa velikim koncernima.
Mi
kao susjedi i građani možemo biti ta praćka koju "David"
treba. Kupujmo lokalno, kupujmo od obližnjeg seljaka domaće
proizvode, kupujmo kod našeg susjeda u maloj trgovini.
Tko
kaže da je hrana uvezena iz Španjolske i Nizozemske zdravija i
bolja od hrane proizvedene kod nas na selu. Malo i srednje
poduzetništvo predstavlja temelj gospodarstva u Europskoj Uniji, te
zapošljava više od dvije trećine zaposlenika u privatnom sektoru.
U Republici Hrvatskoj malo i srednje poduzetništvo čini 99,5 %
ukupnog gospodarstva, koje ostvaruje više od 50 % udjela u BDP-u.
Državu
naš susjed "David" pretjerano ne interesira iako se u
javnosti prikazuje sasvim suprotno.
Pri
Ministarstvu poduzetništva i obrta Republike Hrvatske postoji
"Uprava za malo i srednje poduzetništvo". Na WEB stranici
ministarstva nalazi se ovo opširno objašnjenje zadataka i
djelatnosti Uprave:
"
Uprava za malo i srednje poduzetništvo i obrt prati stanje u
području malog i srednjeg poduzetništva, obrta, zadrugarstva te
klastera s ciljem prepoznavanja i otklanjanja prepreka za njegov brži
razvoj, predlaže politiku mjera za sustavni razvoj kroz promidžbu,
izobrazbu, informiranje, stručnu pomoć, formiranje i dodjelu
poticajnih sredstava, nadzire namjensko trošenje sredstava potpora,
izgradnju institucionalne podrške, primjenu inovacija i usklađivanje
pravnih propisa; potiče međusobno povezivanje subjekata maloga
gospodarstva, te njihovo povezivanje s velikim gospodarskim
subjektima; prati djelovanje i predlaže unaprjeđenje instrumenata
gospodarskog sustava; osmišljava mjere gospodarske politike za malo
i srednje poduzetništvo, obrt, zadrugarstvo i klastere, predlaže i
organizira stručno usavršavanje poduzetnika, prati podatke o malom
i srednjem poduzetništvu i obrtu te trendove njegova razvoja;
obavlja stručne poslove koji se odnose na prilagodbu propisa
propisima Europske unije; surađuje s drugim tijelima državne
uprave,
jedinicama
lokalne i područne (regionalne) samouprave, stručnim i znanstvenim
institucijama.
Izrađuje
nacrte prijedloga zakona i prijedloge drugih propisa iz nadležnosti
Uprave; izrađuje prijedlog državnog proračuna vezano za aktivnosti
Uprave, daje stručna mišljenja i objašnjenja u vezi s primjenom i
provedbom zakona i drugih propisa; prati i predlaže izmjene propisa,
priprema izradu i izrađuje nacrte prijedloga međudržavnih ugovora
iz nadležnosti Uprave; vodi upravni postupak i upravni nadzor u
upravnim stvarima iz nadležnosti Uprave, ako ti poslovi ili dio tih
poslova zakonom, drugim propisom ili ovom Uredbom nisu stavljeni u
nadležnost druge unutarnje ustrojstvene jedinice ili upravne
organizacije u sastavu Ministarstva; prati primjenu i osigurava
izvršenje zakona i drugih propisa; sudjeluje u pripremi programa i
projekata te provedbi projekata iz Programa Unije, pretpristupnih
programa Europske unije i ostalih oblika međunarodne pomoći, te
obavlja i druge poslove iz svoga djelokruga“
Ako
je naš susjed "David" i proučio tekst koji opisuje rad
Uprave još uvijek mu je nejasno kome se treba obratiti zbog
svakodnevnih problema "nelojalne konkurencije",
"monopolizacije tržišta", "udruživanje u kartele"
i sl.
Ako
naš susjed zapadne u financijske teškoće, pošto je prodaja slaba,
a nabavne cijene proizvoda za male obrtnike visoke, tražiti će put
i način da si financijski pomogne.
U
tome slučaju pomoć bi mogao zatražiti od Hrvatske banke za obnovu
i razvitak.
Surfajući
po internetu "David" je pronašao slijedeći tekst:
"Hrvatska banka za obnovu i razvitak je razvojna i
izvozna banka Republike Hrvatske čija je osnovna zadaća poticanje
razvitka hrvatskog gospodarstva. Kreditiranjem, osiguranjem izvoza od
političkih i komercijalnih rizika, izdavanjem garancija te poslovnim
savjetovanjem, HBOR gradi mostove između poduzetničkih ideja i
njihovih ostvarenja s ciljem osnaživanja konkurentnosti hrvatskog
gospodarstva.“
- financiranje obnove i razvitka hrvatskoga gospodarstva,
- financiranje infrastrukture,
- poticanje izvoza,
- potpora razvitku malog i srednjeg poduzetništva,
- poticanje zaštite okoliša,
- osiguranje izvoza
hrvatskih roba i usluga od netržišnih rizika.
"David" je sebe kao malog poduzetnika (mikro poduzeće) pronašao u opisu potencijalne mušterije Hrvatske banke za obnovi i razvoj. Sad slijedi cijeli birokratski proces prikupljanja hrpe različitih dokumenata od rodnog lista pa do likvidnosti njegove trgovine kao i podnošenje zahtjeva za dodjelu financijskih sredstava. On i sam zna ako potrebna sredstva nakon dužeg administrativnog procesa i dobije, pitanje je dali će njegova mala trgovina do tada uopće postojati.
Iako
je naš susjed "David" obični, mali trgovac njemu je
stvarnost kristalno jasna. On je svjestan da doslovno ovisi o nama
svakodnevnim potrošačima i da tu situaciju niti jedna banka, niti
jedan Ured ministarstva ne može promijeniti. "David" zna
da svaki puta kada njegovi susjedi odu u kupovinu u Aldi ili Lidl
njegova šansa za preživljavanje se smanjuje.
Ako
se trend kupovine u velikim prodajnim lancima nastavi, nestati će i
zadnja trgovina kod tetke Emme, a to bi bio ujedno i nestanak
europske potrošačke kulture.
Za
ovu temu uzeo sam primjer male trgovine u susjedstvu, premda ni u
drugim branšama nije puno bolja situacija.
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
prvoj knjizi “MODERNOM
EKONOMIJOM U
BOLJU ZAJEDNIČKU
BUDUĆNOST”!
Izdanje knjige dostupno je na hrvatskom jeziku preko njemačke
izdavačke kuće „epubli GmbH.“
Više o knjizi možete vidjeti pod:
mr.sc.
Dražen Katić, dipl.ing.
Slažem se Dražene da je u Hrvatskoj vrlo važno poticati stvaranje malih i srednjih poduzetništva,ali smatram da bi se ona trebala baviti za budućnost sa, više različitosti u proizvodnji.
OdgovoriIzbrišida. kompleksnost i raznolikost proizvodnog asortimana poboljsava i izvoz proizvoda na europsko i svjetsko trziste.
Izbriši