Poznato je da
u visokom (Top menadžmentu) menadžeri većinu odluka ne donose
racionalnim zaključivanjem nego intuitivno!
Top
menadžment je najviša razina menadžmenta. On donosi najvažnije
odluke za koncern i odgovoran je za njegovo poslovanje.
Što je to
zapravo intuitivno, a što racionalno odlučivanje?
Evo
jednostavan primjer! Odlučili smo ići u šetnju šumom. Put nam
nije poznat ali vjerujemo da se nećemo izgubiti. Nakon dužeg
vremena glavni put na kome se nalazimo račva se (razdvaja) u dva
dijela. Kojim dijelom krenuti?
Razum će nas
pokušati orijentirati prema mahovini, suncu ili zvijezdama ako je
već pala noć. Također će naš razum zapovjediti da izvadimo
iphone iz džepa i preko GPS-a pronađemo put kući.
Intuicija će
nam tiho reći "kreni lijevo ili desno".
Koji ćemo
odgovor poslušati? Racionalan ili intuitivan?
Intuicija je
sposobnost osjećanja (primanja) signala u vezi rješavanja nekog
problema. Intuitivni signal, odnosno prvi signal koji dobijemo iz
podsvjesnoga je uvijek ispravan. Ljudi intuiciju često
poistovjećuju sa "osjećajem iz trbuha"!
Čovjek kao
medij uvijek dobije ispravan intuitivni signal (odgovor na problem
ili situaciju). Mi ćemo taj signal ispravno interpretirati samo ako
smo mi kao prijemnik sposobni primiti informaciju.
Često se
događa da intuitivno poslani signal iz podsvijesti, u našem
primjeru "Top menadžer" nije u mogućnosti primiti.
Postoji više razloga da čovjek signal ne može primiti, odnosno da
intuicija ne funkcionira.
Razlozi su
slijedeći:
- neispavanost ili preveliki umor
- konzumirani alkohol
- velika ljutnja ili srdžba
- osobni problemi
- bolest
- strah (blokira intuiciju)
- izuzetna dominacija ega
Kao što sam
već naveo Top menadžment odlučuje većinom intuitivno. To je
ispravno jer naš razum često griješi. Međutim kada se menadžer
nalazi u jednom od gore navedenih stanja njegova odluka će biti
kriva.
Svake sekunde
naš mozak primi do 11 milijuna bita informacija. Maksimalno 40-60
bita u sekundi može biti svjesno prihvaćeno i prerađeno. Naš
mozak konstantno određuje koje su informacije važne, a koje
nevažne, te ih registrira, pohranjuje i procjenjuje.
Iz podsvjesno
pohranjenih informacija čovjek dobiva intuitivni odgovor.
Vrlo često
se događa da vrhunski menadžeri koji vode godinama dobro koncerne
prouzroče u jednom trenutku milijunske štete i gubitke.
Tada se ti
menadžeri najčešće povuku sami iz koncerna ili tvrtke sa
milijunskim odštetama koje im tvrtka plati. Paradoks je velik.
Međutim gotovo da u praksi ne postoje visoke novčane kazne ili
kazne zatvora za menadžere koji su nenamjerno nanijeli velike
gubitke ili čak uništili tvrtke.
Da li je to
na kraju pravedno i ispravno?
Vjerojatno
su menadžeri htjeli učiniti sve najbolje. Međutim večer prije su
popili čašicu više, 2 sata manje spavali i ujutro napola mamurni
otišli na posao. Na poslu ih je čekalo donošenje važne poslovne
odluke. Donesena je kriva "intuitivna" odluka.
U arapskom
svijetu je poznato da se ne konzumira alkohol prije zaključivanja
posla. Tek nakon što je posao zaključen poslovni partneri smiju
popiti čašicu.
Najčešće
korištene metode odlučivanja u menadžmentu su:
- Intuitivna metoda – dobivena informacija dolazi iz podsvjesnoga
- CAF (Consider all facts) – cilj ove metode je prikupiti sve informacije i faktore koji su važni za poslovnu odluku. Prikupljene podatke zapisujemo. Pomoću njih donosimo racionalnu odluku.
- PMI (Plus-minus interesi) – u toj metodi se prepoznaju i uspoređuju pozitivni i negativni aspekti i pokazatelji. Ova metoda ne daje jasan odgovor na pitanje "da ili ne". Cilj metode je našu pažnju usmjeriti na plus-minus pokazatelje, te na taj način dobiti jasniji uvid u poslovnu odluku. Ta odluka je također racionalna poslovna odluka.
- Matrix odluka – ova metoda koristi se za donošenje čistih racionalnih poslovnih odluka. Postupak je slijedeći:a) Traženje kriterija za donošenje odluke. Primjenjuju se samo pozitivni kriteriji.b) Kriterijima dajemo ocjene od 1 do 6. Najbolji dobivaju ocjenu 6, a najlošiji 1.c) Kriteriji koji su dobili najviše ocjene koriste se za donošenje poslovne odluke.
- Scenario analiza – ova metoda služi za razvoj alternativnih mogućnosti za budućnost. Prognoze i planiranje se donose za slijedećih 5-10 godina. Ova metoda temelji se na prosuđivanju.
Donose li
žene bolje poslovne odluke nego muškarci?
Studija
objavljena 2013. u časopisu "International Journal of Business
Governance and Ethics" koju su proveli profesor Chris Bart
(sveučilište Ontario), te Gregory McQueen i A.T. Still (sveučilište
Arizona) navodi:
"Već
neko vrijeme znamo da tvrtke koje imaju više žena u odborima
ostvaruju bolje rezultate...Naši rezultati pokazuju da žene u
odborima nisu više samo ispravna stvar nego i pametna stvar."
Studija dalje
pokazuje da su žene koje su direktori u korporacijama sklonije
odlučivati na način da uzimaju u obzir šire interese kako bi
donijele fer i moralnu odluku.
Žene u
odlučivanju imaju tendenciju da prilikom donošenja odluka koriste
elemente suradnje i suglasnosti.
Studija je
dalje pokazala da tvrtke sa najmanje jednim ženskim direktorom imaju
20% manju vjerojatnost da će otići u stečaj.
Nadalje u
studiji stoji da su tvrtke koje su imale više žena u svojim
upravnim odborima ostvarile bolje financijske rezultate.
U toj
zanimljivoj studiji je učestvovalo 600 sudionika. Rezultati studije
u potpunosti odgovaraju poslovnoj stvarnosti.
Na rezultate
studije možemo nadovezati činjenicu da su žene intuitivnije od
muškaraca, te im ta prednost daleko pomaže u donošenju ispravnih
poslovnih odluka.
Ovo je jedna od tema objavljenih u mojoj
prvoj knjizi “MODERNOM EKONOMIJOM
U BOLJU
ZAJEDNIČKU BUDUĆNOST”!
Prvi puta knjiga je
objavljena u junu 2013. godine, a danas je
knjiga dostupna na hrvatskom jeziku
preko izdavačke kuće "Peleman Industries
NV"!
Više o knjizi možete vidjeti pod:
mr.sc.
Dražen Katić, dipl.ing.
Nema komentara:
Objavi komentar