Gornja slika i citirani tekst preuzeti su sa online portala "croexpress.eu", 09.08.2017
http://croexpress.eu/vijest.php?vijest=12533
"Hrvatska radiotelevizija (HRT) 10. kolovoza obilježava
26. obljetnicu pogibije svojega snimatelja Gordana Lederera, koji je
izgubio život 1991. prenoseći istinu o Domovinskome ratu i agresiji na
Hrvatsku, a u spomen na svojega poginulog zaposlenika i kolegu toga će
dana izaslanstvo HRT-a položiti vijence i zapaliti svijeće na mjestu
pogibije Gordana Lederera, izvijestio je HRT.
U spomen na
poginuloga kolegu Hrvatska radiotelevizija prije dvije je godine na
mjestu pogibije otkrila spomen-obilježje Gordanu Ledereru 'Slomljeni
pezjaž'. Riječ je, prema mišljenju mnogih, o jednome od najljepših
spomen-obilježja posvećenih Domovinskome ratu. 'Slomljeni pejzaž'
prikazuje krug s lećom, a njegov autor Petar Barišić kaže kako je
inspiraciju dobio gledajući kadrove Banijskih ratnih praskozorja, koje
je snimio Gordan Lederer.
Spomenik simbolizira pomak u slici
razbijenoj udarom metka, a njegova je posebnost u tome što se njegovo
zrcaljenje vidi i noću. To spomen-obilježje na mjestu pogibije Gordana
Lederera proteklih su godina obišle tisuće građana, a postao je i
prepoznatljivim simbolom Hrvatske Kostajnice, navodi HRT.
Gordan
Lederer stradao je na brdu Čukuru pokraj Hrvatske Kostajnice snimajući
hrvatske branitelje u akciji tijekom srpskih napada na Pounje. Ostavio
je mnoge zapise o prvim danima rata, koji su poslije uklopljeni u
Banijska ratna praskozorja.
Lederer je rođen 21. travnja 1958. u
Zagrebu. Na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu studij filmskoga i
televizijskoga snimanja diplomirao je 1989. godine. Na Filozofskome
fakultetu Sveučilišta u Zagrebu upisao je 1986. studij arheologije, a u
Interuniverzitetskomu centru u Dubrovniku 1989. godine poslijediplomski
studij Kulturna povijest istočnojadranske obale. Surađivao je kao
fotoreporter i fotograf u dnevnim novinama, a od 1986. i u
profesionalnoj filmskoj i televizijskoj produkciji.
U suradnji s
Mojmirom Koničem 1986. suautorski režira i snima kratkometražni
animirano-eksperimentalni film 'Maybridge i comp.', koji je iste godine
dobio ove nagrade: Prvomajsku nagrada Sveučilišta, nagradu Sedam
sekretara SKOJA-a i nagradu ASIFA-e za najbolji debitantski film na 33.
Festivalu jugoslavenskog dokumentarnog i kratkometražnog filma u
Beogradu. Surađivao je na multimedijskim projektima Borisa Bakala
(Stolpnik i 22 prizora smrti). Od 1986. do 1980. bio je asistent
trik-snimatelja i snimatelj na dugometražnim animiranim filmovima
Čudesna šuma i Čarobnjakov šešir, kojima je redatelj Mladen Blažeković.
Od
1988. godine član je Društva filmskih radnika. Godinu poslije, 1989.,
prihvaća stalni posao kamermana na Hrvatskoj televiziji, gdje je
razvijao svoju kreativnu osobnost ne samo kao kamerman nego i snimatelj
te scenarist i autor u brojnim i različitim projektima, među kojima
izdvajamo dvogodišnju suradnju kamerom i perom (piše scenarij) s
Draženom Šimićem. Zapaženi su 1989. i 1990. godine i njegovi autorski
prilozi s temama iz arheologije i povijesti te putopisi: Bunja, Uskršnji
običaji u Velikoj Hrvatskoj (oba u 1989.), Najstarije Topusko,
Vodeničarstvo u Zagrebu, a vrlo plodne 1990. godine radi i intrigantan
miniserijal: Agramer Historische Videozeitung – Posljednja počivališta
starih purgera.
1990. godine surađuje kao snimatelj na
dokumentarnome filmu Tunguska katastrofa redatelja Željka Belića, a
godinu poslije, 1991., snimatelj je na iransko-iračkome ratištu te autor
i snimatelj dokumentarnih filmova Zimski dan u plavsko-gusinjskoj
kotlini i Knin bez komentara.
Kao ratni snimatelj kamerom
izvješćuje za Hrvatsku televiziju o stradanjima i događajima u
Domovinskome ratu sa svih bojišta. Snimao je događanja u Kruševu,
Kijevu, Kninu, Lovincu, Pakracu, Vinkovcima i brojnim drugim gradovima, a
novinarski zadatak na Baniji i u hrvatskome Pounju bio je, nažalost,
njegov posljednji zadatak. U kasno poslijepodne 10. kolovoza 1991.
smrtno je pogođen snajperskim metkom na brdu Čukur kraj Hrvatske
Kostajnice.
Gordan Lederer svojom kamerom pronosio je istinu o
ratu u Republici Hrvatskoj i ostavio dragocjena svjedočanstva, među
kojima se dokumentarnom autentičnošću i estetskom vrijednošću izdvajaju
legendarna Banijska ratna praskozorja koja su mnogima ostala u trajnome
sjećanju do danas kao jedna od najdojmljivijih uspomena na Domovinski
rat."
Nema komentara:
Objavi komentar